Se on miehestä kiinni jos ei suksi luista.

Viikon aikana neljä hiihtoreissua ja kahdet crossfit treenit, mitä niistä oppi. Toisinaan suksi ei luista, vaikka kuinka ajattelisi, että on kaikki kunnossa. Oli ammattilaisen laittamat suksen pohjat, luistolla ja pidolla. Hiihtämiseen tarkoitetut kamppeet jne. Kuitenkin ei se kulje, kun ei jaksa. Kaikesta huolimatta toinen reissu, meni hitaammin kuin edellinen vaikka odotinkin jotain muuta. Lentokentän latu oli erinomaisessa kunnossa ja sää oli kaunis, tosin liian kylmä. Koskaan ei pitäisi olla niin kiire, ettei kerkeä katsomaan lämpömittaria aamulla. Se mikä on hyvä varustus 0 kelille, ei riitä -14 asteessa. Siperia opettaa, seuraavalla kerralla on lämpimästi päällä.

Miten pilata liikkumisen ilo lapsilta?

Tarvitaan vain kiirettä, pahaa mieltä ja huonot tiedot olosuhteista. Perheen yhteinen laavu reissu Karhusaaren laavulle ei toteutunut aivan suunnitellusti. Jään päällä on runsaasti vettä joka jäädyttää sukset ja kastelee kävelijöiden jalat tehokkaasti. Yhden tunnin ja yhden kilometrin jälkeen oli aika luovuttaa ja syödä eväitä kotona. Onneksi sauna lämpeni nopeasti. Vasta myöhemmin selvisi, että lähellä oleva Voisalmen latu oli avattu tuntia aikaisemmin. Tänään hiihto reissun ehdottaminen sai pojilta aikaan vastalauseiden myrskyn. Ei missään tapauksessa enää laavulle. No onneksi lähireitin kiertäminen onnistui paremmin ja siitäi jäi positiivinen muisto.

Näkymä satamasta. Tällä hetkellä jään päällä on niin paljon lunta, että se painaa jään halkeamista ylöspäin. Jää kantaa kyllä, mutta siinä on ikävä liikkua. Parhaiten onnistuu jos kulkee talvikumisaappailla. Suksien siteet jäätyivät hetkessä ja suksien pohjat olivat kokonaan jäässä, jolloin hiihtäminen oli aika mahdotonta. Toivottavasti tilanne paranee myöhemmin.

Uusi kuntoprojekti.
Aloitin blogin kirjoittamisen 2013 hiihtämisen vaikutuksesta omaan hyvinvointiin. Nyt on aika jatkaa samaa rataa, mutta ehkäpä laajemmalla laji valikoimalla. Terveys on itsestään selvää, kun se on kunnossa. Sen jälkeen kun tulee ongelmia vastaan siihen alkaa kiinnittämään enemmän huomiota. Kunto tai sen puute, ei ole pelkästään oma ongelma, vaan se vaikuttaa hyvin laajaan piiriin ympärillämme. Minkä mallin annan liikkumisesta lapsille, mitä syömme. Se vaikuttaa hyvin pitkälle tulevaisuuteen. Tällä hetkellä oma jaksaminen on alhaalla, mikä vaikuttaa suoraan siihen, että työt eivät onnistu niinkuin pitäisi. Sairastaminen maksaa myöskin yhteiskunnalla ja onhan se itsellekin kurjaa ettei tunne oloaan hyväksi.

Se mitä lähden tavoittelemaan on parempi terveys ja sitä kautta parempi elämänlaatu niin itselle, kuin omille läheisille. Ensimmäinen askel on kaivaa esiin puntari ja ruveta seuraamaan omaa painoaan. Oli pieni järkytys kun edellisestä, mittauksesta oli paino kasvanut neljä kiloa. Yritän seuraavan vuoden aikana saada 10 kiloa pois. Kertoilen tässä miten hanke edistyy tai edistyykö lainkaan. Samalla tulee käytyä läpi liikuntamahdollisuuksia ja paikkoja.

Käsittelen crossfittiä myöhemmin omana postauksena. Jos laji kiinnostaa niin tästä linkistä näet seuraavat peruskurssit, joista voit aloittaa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Onko sinusta voimamieheksi? Unohda se.

Mitä kuukaudessa saa hiihdosta irti.

Mihin sadepäivänä?